HØGSKOLEN I SØR-TRØNDELAG

Avdeling for informatikk og e-læring


Bacheloroppgave 2013
Studium: Dataingeniør


Tittel – norsk: QPAWeb – et grafisk webgrensesnitt for beregninger for endeligdimensjonale kvotienter av veialgebraer ved hjelp av GAP-pakken QPA, utviklet i JavaScript, AJAX, jQuery, HTML5, Python, Django og SQL
Tittel - engelsk: QPAWeb – a graphical web interface for computations for finite dimensional quotients of path algebras, using the GAP package QPA, developed in JavaScript, AJAX, jQuery, HTML5, Python, Django and SQL

Oppgave nr.: 34

Oppgavestiller: AITeL, HiST (i samarbeid med NTNU)


Kontaktperson: Anette Wrålsen


Telefon: 73558929

E-postadresse: anette.wralsen@hist.no


Postadresse:

Studenter: Ole Gunnar Dybvik, Jon Severin Eivik Jakobsen, Eskild André Kittelsen

Veileder ved HiST: Anette Wrålsen


Sammendrag: Vi har utviklet et grafisk webgrensesnitt mot programpakken QPA. QPA er en programpakke for å gjøre beregninger med kogger og veialgebra. Webgrensesnittet lar brukerene tegne inn kogger og veialgebraer istedenfor å skrive disse inn tekstlig i et kommandolinje-grensesnitt. Inndata fra brukeren blir mellomlagret og oversatt til GAP-kode som bruker QPA. Resultatet blir så presentert for brukeren.


Abstract in English: We have developed a graphical web interface for the program package QPA. QPA is a program for doing calculations with quivers and paths algebras. The web application lets the user draw quivers and paths instead of textual inputs in a command line interface. Input from the user is cached and sent to a daemon which translates the data to GAP-code that uses QPA, and fetches the results which in turn is presented for the user.


I henhold til kontrakt inngått mellom HiST/AITeL, oppgavestiller og studenter gjelder følgende for publisering av resultater:
Normalsituasjonen er at rettigheter til å framstille kopier og å videreutvikle produktet og/eller metoder tilfaller HiST. Alle resultater er åpent tilgjengelig. Eventuelle avvik fra normalsituasjonen er markert med kryss nedenfor:


Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Høgskolen vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet.


Avvik fra normalsituasjonen: Studenten(e) kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden.


Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver.