Høgskolen i Sør-Trøndelag
Avdeling for informatikk og e-læring
Bacheloroppgave 2013
Studium: Dataingeniør
Tittel - norsk: Fjellrevenspillet for ablemagic: Et 3D-platformer-spill
utviklet i Unity. Tittel - engelsk:
The Arctic fox game for ablemagic: A 3D-platformer-game
developed in Unity. |
Oppgave nr.: 4 |
||
Oppgavestiller: ablemagic |
|||
|
Kontaktperson:Jan Erik Wold |
||
|
Telefon: 90050222 |
E-postadresse:janerik@ablemagic.no |
|
|
Postadresse:Nedre Ila 39, 7018 Trondheim |
||
Studenter:Per Wammer og Jan Erik Dehli |
|||
Veileder ved HiST: Ole Christian Eidheim |
|||
|
|||
Sammendrag: Bakgrunn ablemagic hadde
et oppdrag fra Namsskogan Familiepark der de skulle utvikle et fjellrev-spill
i 3D og ønsket å bruke spillmotoren Unity. Videre ønsket ablemagic også å ha
et verktøy for å enkelt kunne redigere og opprette nivå til spillet. Metode Vi har brukt
Unity for å lage dette spillet, og den tilpassede IDE-en MonoDevelop for å
skrive koden og tekstfilene til nivå-redigeringsverktøyet. Resultat Vi har laget et
spill der spilleren styrer en fjellrev rundt i et todimensjonalt miljø sett
fra siden. Det er poeng å samle og fiender som spilleren må se opp for
underveis og målet er å komme til enden av nivået. Nivåene er laget med
nivå-redigeringsverktøyet. Konklusjon Det var en lærerik og morsom prosess å jobbe
med profesjonelle grafiske designere hos ablemagic og å få bruke
ressursfilene de lagde for å utvikle noe kommersielt for en kunde.
Background ablemagic had taken a commission from Namsskogan
Family Park where they had to develop an Arctic Fox game in 3D, and they
wanted to use the game engine Unity. Furthermore ablemagic
requested a tool for easily editing and creating new levels for the game. Method We have used Unity to make this game, and the
adapted IDE MonoDevelop to write code and
text-files for the level-editor. Result We have made a game where the player controls an
arctic fox in a two-dimensional environment seen from the side. Throughout
the levels there are points to collect and enemies that the player needs to
look out for, and the goal is to reach the end of the level. The levels are
created using the level-editor. Conclusion It was a
educational and fun process to work with professional graphic designers at ablemagic and to get to use the resources they made to
develop something commercial for a client. |
|||
|
|||
X |
Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Høgskolen vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet. |
||
|
Avvik fra normalsituasjonen: Studenten(e) kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. |
||
|
Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver. |
||