Høgskolen i Sør-Trøndelag
Avdeling for informatikk og e-læring

Bacheloroppgave 2013
Studium: Dataingeniør

 

Tittel - norsk: Fjellrevenspillet for ablemagic: Et 3D-platformer-spill utviklet i Unity.

Tittel - engelsk: The Arctic fox game for ablemagic: A 3D-platformer-game developed in Unity.

Oppgave nr.: 4

Oppgavestiller:  ablemagic

 

Kontaktperson:Jan Erik Wold

 

Telefon: 90050222

E-postadresse:janerik@ablemagic.no

 

Postadresse:Nedre Ila 39, 7018 Trondheim

Studenter:Per Wammer og Jan Erik Dehli

Veileder ved HiST: Ole Christian Eidheim

 

Sammendrag:

Bakgrunn

ablemagic hadde et oppdrag fra Namsskogan Familiepark der de skulle utvikle et fjellrev-spill i 3D og ønsket å bruke spillmotoren Unity. Videre ønsket ablemagic også å ha et verktøy for å enkelt kunne redigere og opprette nivå til spillet.

 

Metode

Vi har brukt Unity for å lage dette spillet, og den tilpassede IDE-en MonoDevelop for å skrive koden og tekstfilene til nivå-redigeringsverktøyet.

Resultat

Vi har laget et spill der spilleren styrer en fjellrev rundt i et todimensjonalt miljø sett fra siden. Det er poeng å samle og fiender som spilleren må se opp for underveis og målet er å komme til enden av nivået. Nivåene er laget med nivå-redigeringsverktøyet.

Konklusjon

Det var en lærerik og morsom prosess å jobbe med profesjonelle grafiske designere hos ablemagic og å få bruke ressursfilene de lagde for å utvikle noe kommersielt for en kunde.


Abstract in English:

Background

ablemagic had taken a commission from Namsskogan Family Park where they had to develop an Arctic Fox game in 3D, and they wanted to use the game engine Unity. Furthermore ablemagic requested a tool for easily editing and creating new levels for the game.

 

Method

We have used Unity to make this game, and the adapted IDE MonoDevelop to write code and text-files for the level-editor.

 

Result

We have made a game where the player controls an arctic fox in a two-dimensional environment seen from the side. Throughout the levels there are points to collect and enemies that the player needs to look out for, and the goal is to reach the end of the level. The levels are created using the level-editor.

 

Conclusion

It was a educational and fun process to work with professional graphic designers at ablemagic and to get to use the resources they made to develop something commercial for a client.


I henhold til kontrakt inngått mellom HiST/AITeL, oppgavestiller og studenter gjelder følgende for publisering av resultater: Normalsituasjonen er at rettigheter til å framstille kopier og å videreutvikle produktet og/eller metoder tilfaller HiST. Alle resultater er åpent tilgjengelig. Eventuelle avvik fra normalsituasjonen er markert med kryss nedenfor:

    X

Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Høgskolen vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Studenten(e) kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden.

  

Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver.