Høgskolen i Sør-Trøndelag
Avdeling for informatikk og e-læring

Bacheloroppgave 2013
Studium: IT-Støttet Bedriftsutvikling

 

Tittel - norsk: Måling i sosiale medier - Maksimer resultatene i sosiale medier ved bruk av måling
Tittel - engelsk: Measuring Social Media - Using social media monitoring to maximize results

Oppgave nr.: 47E

Oppgavestiller:  Svend Andreas Horgen

 

Kontaktperson:

 

Telefon:

E-postadresse: svend.horgen@hist.no

 

Postadresse:

Studenter: Camilla Kåsbøl, Stian Andersen

Veileder ved HiST:Svend Andreas Horgen

 

Sammendrag:

 

Rapporten samler informasjon om bedriftsmessig måling i sosiale medier til et helhetlig dokument som kan virke som en veiledning eller en “best practice” for måling i sosiale medier. Vi ville finne hvorfor, hva og hvordan bedrifter bør måle sosiale medier for å maksimere resultatene. I tillegg gjorde vi undersøkelser blant norske bedrifter i dag for å se hvilke behov de har og hvordan den reelle situasjonen for bedrifter er sett opp i mot det som ser riktig ut teoretisk. Slik ønsker vi å gi et helhetlig bilde på hvordan en best kan måle sosiale medier for å maksimere resultatene.


Abstract in English: 

 

This study presents a collection of information regarding various companies’ use of social media monitoring. The overall aim of our work is for it to serve as a guidance or “best practice” tool within the field of social media monitoring. Our project researches three pivotal questions: why, what and how should companies use social media monitoring as a tool for maximizing their results?  Among other things, the report includes a presentation of various questionnaires that we have conducted among diverse Norwegian companies. The object of this has been twofold – first of all, our primary goal has been to map the individual companies’ current, day-to-day needs. Second of all, we have assessed to which extent each unique company's genuine situation deviates from what they need from a purely theoretical standpoint. Our sincere wish is that the project at hand will function as a significant contribution to the relatively new theoretical field of social media monitoring.


I henhold til kontrakt inngått mellom HiST/AITeL, oppgavestiller og studenter gjelder følgende for publisering av resultater: Normalsituasjonen er at rettigheter til å framstille kopier og å videreutvikle produktet og/eller metoder tilfaller HiST. Alle resultater er åpent tilgjengelig. Eventuelle avvik fra normalsituasjonen er markert med kryss nedenfor:

 

Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Høgskolen vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet.

 X

Avvik fra normalsituasjonen: Studenten(e) kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver.