Høgskolen i Sør-Trøndelag
Avdeling for informatikk og e-læring

Bacheloroppgave 2013
Studium: Informasjonsbehandling

 

Tittel - norsk: Læringsplattform for IT-fag basert på HTML5 utviklet i CakePhp
Tittel - engelsk: Learning Management System for IT-fag based on HTML5 developed in CakePhp

Oppgave nr.: 5

Oppgavestiller:  HIST, Aitel

 

Kontaktperson: Svend Andreas Horgen

 

Telefon:73 55 92 69

E-postadresse: svend.horgen@hist.no

 

Postadresse: Høgskolen i Sør-Trøndelag, 7004 Trondheim

Student: Fredrik Johnsen

Veileder ved HiST: Svend Andreas Horgen

 

Sammendrag:

Læringssytemet er programmert i CakePhp, og er et selvstending CMS med brukertyper: administrator, lærer og student.

Administratorbrukeren kan legge inn nye brukere og sette opp kurs, og gi brukere tilgang til disse kursene.

Faglærer kan legge til nye leksjoner i kursene, og lage innhold til disse leksjonene ved å skrive inn, eller kopiere inn tekst direkte i en editor i nettleseren. Det er også mulig å lage enkle tester og undersøkelser som studentene kan ta.

Leksjonselementene er mindre, selvstendige enheter som kan brukes i andre fag, og disse er søkbare ved hjelp av tagger og metadata. Før det skal presenteres for studentene, kan faglærer bestemme rekkefølgen på hvor disse elementene skal komme i leksjonen.

Studentene får tilgang til leksjonene ved å logge inn, og kan kommentere på de aktuelle leksjonsbitene, og bestemme om disse kommentarene er offentlige, ment for faglærer, eller kun ment som egne notater til senere. De kan ta tester og undersøkelser, og få tilbakemelding på disse.


Abstract in English: 

The Learning Management System is developed in CakePhp, and is a standalone application, with the three different usertypes: administrator, teacher and student.

The administrator is responsible for adding new users and courses to the system, and give the users permission to access the different courses.

The teacher will use the system to make lectures consisting of smaller shareable parts that can be used in other lectures and other courses by making the parts searchable with the aid of tags and metadata.

The teacher can also make multiple choice tests and surveys, and intergrate these within the lectures. Before publishing they will have to decide in what order the different parts will be presented.

All this can be done by writing or pasting in an editor in the browser and filling out forms.

The student can later log in to the system and work with the material provided by the teacher and make comments on the content. The student can decide if the comment is meant for the public, for the teacher, or just for themselves as notes for later use.

They can also do the tests and surveys, and get feedback on their answers.


I henhold til kontrakt inngått mellom HiST/AITeL, oppgavestiller og studenter gjelder følgende for publisering av resultater: Normalsituasjonen er at rettigheter til å framstille kopier og å videreutvikle produktet og/eller metoder tilfaller HiST. Alle resultater er åpent tilgjengelig. Eventuelle avvik fra normalsituasjonen er markert med kryss nedenfor:

 

Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Høgskolen vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Studenten(e) kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver.