Bacheloroppgave 2015
Studium: IT-støttet bedriftsutvikling
Tittel - norsk: Visjon, forretningsidé, forretningsmodell og nettbasert bestillingsportal. Et case-studie av Polyteknikk AS.
|
Oppgave nr.: 10E
|
||
Oppgavestiller:
Tangen Innovation |
|||
|
Kontaktperson: Geir Paulsen |
||
|
Telefon: 900 34 435 |
E-postadresse: geir.paulsen@tangen-innovation.no |
|
|
Postadresse: Wessels veg 2, 7502 Stjørdal |
||
Studenter: Jørgen Paulsen |
|||
Veileder ved HiST: Marit Brå, Xiaomeng Su |
|||
|
|||
Sammendrag: I bacheloroppgaven kartlegges hvilken
effekt arbeidet med visjon og forretningsidé har på Polyteknikk AS’
forretningsmodell. Dette gjøres ved hjelp av Osterwalders ”Business Model
Canvas”. Videre kartlegges hvilken merverdi innføringen av en nettbasert
bestillingsportal har for bedriftens kunder. Oppgaven er et case-studie fra
det virkelige liv, og data er hentet fra Polyteknikk. Dette er gjort ved bruk
av kvalitative metoder. For at en bedrift og alle dens ansatte skal dra i samme retning må
det være på plass noen sentrale byggesteiner. Den første er visjonen som skal
være som en ledestjerne for bedriften. Den skal stake ut retningen, og gi
kraft til de som jobber for å nå den. Når retningen er staket ut, skal det
formuleres en forretningsidé som sier hva bedriften gjør.
Forretningsmodellen forklarer hvordan bedriften gjør det. Som skrevet
skal jeg kartlegge endringer som skjer i Polyteknikks forretningsmodell når
det blir jobbet med å stake ut en retning, og formulere hva bedriften gjør for
gå i den retningen. En bedrift ville ikke klare få overtaket i markedet bare fordi den
tar i bruk e-teknologi. Hvis bedriften skal klare å være i forkant i det
elektroniske markedet og gjøre det vanskelig for tradisjonalister å holde
følge, må bedriften bruke e-teknologi til å gjøre kundefokuset sentralt i
deres tankegang og handlingsmønster.
In order for a company and all its employees to go in the same
direction, some key building blocks must be in place. The first is the
vision, that will work as a leading star for the company. It should map out
the direction, and give power to those who work to reach it. Once the
direction has been set, it must be formulated a mission that says what the
company does. The business model explains how the business works. As
written i willl identify changes occurring in Polyteknikk’s business model
when the direction is mapped out, and the mission is formulated. A company won’t have the edge simply because it is using
e-technology. If the company is to get and stay out ahead in the electronic
marketplace in a way that makes it difficult for traditionalists to catch up,
it will be because the company have used e-technology to make customer focus
sentral in their thinking and behavior. |
|||
Når ikke annet er avtalt,
eier studenter selv den IPR (immaterielle rettigheter) de skaper som en del
av studier/studieopphold ved HiST. Alle resultater er åpent tilgjengelig.
Opphavsretten reguleres av Åndsverksloven. Avtaler som inngås mellom HiST og
studenter skal som minimum sikre høgskolen rett til å bruke generert IPR til
utdannings- og forskningsformål. Høgskolen skal også motta en vurderingskopi
av resultatet av arbeidet som benyttes til vurdering. Marker med kryss det
som gjelder denne oppgaven: |
|||
|
Normalsituasjonen: Studentene har selv alle rettigheter
knyttet til resultatet fra bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet
over. |
||
|
Avvik
fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren har rettighetene og kan utnytte
produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Høgskolen vil ikke
utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den
grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet, som beskrevet over. |
||
|
Avvik
fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet legges ut som OpenSource iht
lisens __________________________________
(Se http://creativecommons.no/lisenser).
|
||
|
Avvik
fra normalsituasjonen: Programvare utviklet som del av bacheloroppgaven er
sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver/studenter. |
||
X |
Avvik
fra normalsituasjonen: Alle resultater fra arbeidet er sperret og kun
tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver/studenter. (Vurder om det i
stedet er tilstrekkelig å krysse av punktet over). |
||