Bacheloroppgave 2015
Studium: IT-støttet bedriftsutvikling

 

Tittel - norsk: Visjon, forretningsidé, forretningsmodell og nettbasert bestillingsportal. Et case-studie av Polyteknikk AS.


Tittel - engelsk: Vision, mission, business model and online ordering portal. A case study of Polyteknikk AS.

Oppgave nr.: 10E

Oppgavestiller:  Tangen Innovation

 

Kontaktperson: Geir Paulsen

 

Telefon: 900 34 435

E-postadresse: geir.paulsen@tangen-innovation.no

 

Postadresse: Wessels veg 2, 7502 Stjørdal

Studenter: Jørgen Paulsen

Veileder ved HiST: Marit Brå, Xiaomeng Su

 

Sammendrag: I bacheloroppgaven kartlegges hvilken effekt arbeidet med visjon og forretningsidé har på Polyteknikk AS’ forretningsmodell. Dette gjøres ved hjelp av Osterwalders ”Business Model Canvas”. Videre kartlegges hvilken merverdi innføringen av en nettbasert bestillingsportal har for bedriftens kunder. Oppgaven er et case-studie fra det virkelige liv, og data er hentet fra Polyteknikk. Dette er gjort ved bruk av kvalitative metoder.

 

For at en bedrift og alle dens ansatte skal dra i samme retning må det være på plass noen sentrale byggesteiner. Den første er visjonen som skal være som en ledestjerne for bedriften. Den skal stake ut retningen, og gi kraft til de som jobber for å nå den. Når retningen er staket ut, skal det formuleres en forretningsidé som sier hva bedriften gjør. Forretningsmodellen forklarer hvordan bedriften gjør det. Som skrevet skal jeg kartlegge endringer som skjer i Polyteknikks forretningsmodell når det blir jobbet med å stake ut en retning, og formulere hva bedriften gjør for gå i den retningen.

 

En bedrift ville ikke klare få overtaket i markedet bare fordi den tar i bruk e-teknologi. Hvis bedriften skal klare å være i forkant i det elektroniske markedet og gjøre det vanskelig for tradisjonalister å holde følge, må bedriften bruke e-teknologi til å gjøre kundefokuset sentralt i deres tankegang og handlingsmønster.


Abstract in English:
In this bachelor thesis I explore what effect working on vision and mission have on Polyteknikk AS’ business model. This is done using Osterwalder’s ”Business Model Canvas”. Further I explore what added value the implementation of an online ordering portal gives the company’s customers. The thesis is a case study from real life, and data are sourced from Polyteknikk. This is done using qualitative methods.

 

In order for a company and all its employees to go in the same direction, some key building blocks must be in place. The first is the vision, that will work as a leading star for the company. It should map out the direction, and give power to those who work to reach it. Once the direction has been set, it must be formulated a mission that says what the company does. The business model explains how the business works. As written i willl identify changes occurring in Polyteknikk’s business model when the direction is mapped out, and the mission is formulated.

 

A company won’t have the edge simply because it is using e-technology. If the company is to get and stay out ahead in the electronic marketplace in a way that makes it difficult for traditionalists to catch up, it will be because the company have used e-technology to make customer focus sentral in their thinking and behavior.

 

 

Når ikke annet er avtalt, eier studenter selv den IPR (immaterielle rettigheter) de skaper som en del av studier/studieopphold ved HiST. Alle resultater er åpent tilgjengelig. Opphavsretten reguleres av Åndsverksloven. Avtaler som inngås mellom HiST og studenter skal som minimum sikre høgskolen rett til å bruke generert IPR til utdannings- og forskningsformål. Høgskolen skal også motta en vurderingskopi av resultatet av arbeidet som benyttes til vurdering. Marker med kryss det som gjelder denne oppgaven:

 

Normalsituasjonen: Studentene har selv alle rettigheter knyttet til resultatet fra bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet over.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren har rettighetene og kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Høgskolen vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet, som beskrevet over.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet legges ut som OpenSource iht lisens

__________________________________ (Se http://creativecommons.no/lisenser).

 

Avvik fra normalsituasjonen: Programvare utviklet som del av bacheloroppgaven er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver/studenter.

X

Avvik fra normalsituasjonen: Alle resultater fra arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver/studenter. (Vurder om det i stedet er tilstrekkelig å krysse av punktet over).