Bacheloroppgave 2015
Studium: IT-støttet bedriftsutvikling
Tittel - norsk: Sosiale medier internt i bedrifter for økt kunnskapsdeling Tittel - engelsk: Using social media to increase knowledge sharing within companies |
Oppgave nr.:025 |
||
Oppgavestiller: Jostein Engesmo |
|||
|
Kontaktperson: Jostein Engesmo |
||
|
Telefon:73412647 /99119939 |
E-postadresse:jostein.engesmo@hist.no |
|
|
Postadresse: |
||
Studenter: Maiken Rossøy |
|||
Veileder ved HiST:Jostein Engesmo |
|||
|
|||
Sammendrag: Oppgaven tar for seg sosiale medier brukt internt i bedrifter for kunnskapsdeling. Ser på IT-bedrifter i Trondheim, hvilke sosiale medier de har tilgjengelig for kunnskapsdeling og bruken av disse. Undersøker bruken og motivasjonen til brukerne. Problemstillingen for oppgaven var følgende: «Hvilke sosiale medier bruker bedriftene internt ved deling av kunnskap og hvordan brukes det av de ansatte i praksis?» Ønsket blant annet å undersøke følgende: · Hvilke sosiale medier har bedriftene tilgjengelig til intern bruk? · Hvordan er samarbeid og kunnskapsdeling generelt i bedriftene · Hvorfor deler de ansatte informasjon og kunnskap på sosiale medier på jobb? · Er det flere som leser enn som bidrar selv? For å få svar på disse spørsmålene ble det brukt dybdeintervju av en leder fra hver av bedriftene og spørreundersøkelse blant de ansatte.
The
project studies the use of social media within companies for the purpose of
knowledge sharing. The study focuses on IT-companies in Trondheim to identify
which social media they have available for knowledge sharing, to what extent
they are used, and what the motivation of the users is. The
problem statement for the project is as follows: "Which
social media are used internally in the companies to share knowledge, and how
are these used by the employees." The
project goals include answering the following questions: · What social media do the companies have available for internal use · How is the cooperation and knowledge sharing in general in the companies studied · Why do the employees share information and knowledge on these internal social media · Are there more people that are passive than active users To
answer these questions an in-depth interview with one manager from each
company, and a survey among the employees, was conducted. |
|||
Når ikke annet er avtalt, eier studenter selv den IPR (immaterielle rettigheter) de skaper som en del av studier/studieopphold ved HiST. Alle resultater er åpent tilgjengelig. Opphavsretten reguleres av Åndsverksloven. Avtaler som inngås mellom HiST og studenter skal som minimum sikre høgskolen rett til å bruke generert IPR til utdannings- og forskningsformål. Høgskolen skal også motta en vurderingskopi av resultatet av arbeidet som benyttes til vurdering. Marker med kryss det som gjelder denne oppgaven: |
|||
X |
Normalsituasjonen:
Studentene har selv alle rettigheter knyttet til resultatet fra
bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet over. |
||
|
Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren har
rettighetene og kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle
produktet/metoden. Høgskolen vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil
kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom
prosjektet, som beskrevet over. |
||
|
Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra
arbeidet legges ut som OpenSource
iht lisens __________________________________ (Se http://creativecommons.no/lisenser).
|
||
|
Avvik fra normalsituasjonen: Programvare utviklet
som del av bacheloroppgaven er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med
oppdragsgiver/studenter. |
||
|
Avvik fra normalsituasjonen: Alle resultater fra
arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med
oppdragsgiver/studenter. (Vurder om det i stedet er tilstrekkelig å krysse av
punktet over). |
||