Bacheloroppgave 2015
Studium: IT-støttet bedriftsutvikling

 

Tittel - norsk : Forretningsengler 2.0 - En eksplorativ studie av mulighetene for å koble gründere med forretningsengler over internett
Tittel - engelsk: Business Angels 2.0 - An explorative study of opportunities for connecting entrepreneurs with business angels over the Internet.

Oppgave nr.: 3E

Oppgavestiller:  Dr. Katharina Berit Fugger

 

Kontaktperson: Kateryna Stepanova

 

Telefon: 930 84 928

E-postadresse: kateriinast@gmail.com

 

Postadresse: Nordslettvegen 8E, 7030 Trondheim

Studenter: Kateryna Stepanova, Øystein Stræte

Veileder ved HiST: Xiaomeng Su, Marit Brå

 

Sammendrag: Det eksisterer i dag et kapital- og informasjons gap mellom gründere og forretningsengler. Gründere har problemer med å tilegne seg kapital og riktig kompetanse mens forretningsengler mangler tilstrekkelig med interessante investeringsprosjekter. Denne oppgaven utforsker om en nettbasert møteplass mellom gründere og forretnigsengler kan dekke dette kapital- og informasjonsgapet. For å avdekke muligheter og utfordringer ved en slik nettbasert møteplass ble det gjennomført 4 semi-strukturerte intervjuer med forretningsengler og 3 ustrukturte intervjuer med aktører som jobber med gründere og forretningsengler. I tillegg brukes sekundære kilder for å få en dypere innsikt i forretningsengler, gründere og crowdfunding. Resultatene består av en markedsanalyse, analyse av forretningenglenes behov for flere investeringsprosjekter og analyserer om en nettbasert møteplass kan løse et slikt behov, samt hvilke krav som må dekkes.


Abstract in English:  There exists today a capital- and information gap between entrepreneurs and business angels. Entrepreneurs have difficulty acquiring capital and the right expertise while business angels lacks sufficient interesting investment projects. This paper explores whether an online matchmaking system for entrepreneurs and business angels can cover this capital- and information gap. To uncover opportunities and challenges of such an online matchmaking 4 semi-structured interviews with business angels were conducted and 3 unstructured interviews with actors who work with entrepreuners and business angels. In addition, secondary sources were used in order to gain a deeper insight into business angels, entrepreneurs and crowdfunding. The results consist of a market analysis, analysis of business angels’ need for more investment projects and analyzes whether an online matchmaking system can solve such needs, and wich requirements must be met.

Når ikke annet er avtalt, eier studenter selv den IPR (immaterielle rettigheter) de skaper som en del av studier/studieopphold ved HiST. Alle resultater er åpent tilgjengelig. Opphavsretten reguleres av Åndsverksloven. Avtaler som inngås mellom HiST og studenter skal som minimum sikre høgskolen rett til å bruke generert IPR til utdannings- og forskningsformål. Høgskolen skal også motta en vurderingskopi av resultatet av arbeidet som benyttes til vurdering. Marker med kryss det som gjelder denne oppgaven:

 

Normalsituasjonen: Studentene har selv alle rettigheter knyttet til resultatet fra bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet over.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Høgskolen vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Studenten(e) kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden.

      X

Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver..

 

Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet legges ut som OpenSource iht lisens xxx (Se http://creativecommons.no/lisenser)