class: center, middle, inverse # Evaluering av læringsplattformer for en høgskole ## Bachelorprosjekt 2015 ### Brumle Roger André Blichfeldt --- layout: false class: inverse # .center[Agenda]
1. Oppgavestiller 2. Problemstilling 3. Hvorfor denne oppgaven? 4. Fremgangsmåte 5. Resultater 6. Diskusjon 7. Konklusjon 8. Videre arbeid --- class: inverse # .center[Oppgavestiller] ## AITeL ### Avdeling for informatikk og e-læring * 4 utdanningsløp * 40 ansatte * 880 studenter på Kalvskinnet * 500 nettstudenter .right[] --- class: inverse # .center[Problemstilling]
## .center[Hvordan understøtter læringsplattformer brukernes krav til moderne undervisning?]
## Vi hadde 2 hypoteser 1. Dagens læringsplattform (LMS) brukes ikke optimalt 2. Læringsplattformer (LMS) brukes bare for studieadministrasjon --- class: inverse # .center[Hvorfor denne oppgaven?] .left-column[ * Relevant i forhold til livet som nettstudent * Anvende teori fra studiet * Mulighet for å teste flere læringsplattformer * Mulighet for å påvirke oppgavedefinisjon ] .right-column[##
] --- class: inverse # .center[Fremgangsmåte] ## Gjennomførte 2 spørreundersøkelser ### Lærere * Ble spurt om hva de bruker i sin undervisning * Hva de ønsker å bruke i sin undervisning * Om de opplevde at itslearning støttet dette ### Studenter * Ble spurt hvilke undervisningsmetoder de hadde utbytte av * Hvilke læringsformer de ønsket å benytte i sine studier * Om de opplevde at itslearning støttet dette --- class: inverse # .center[Fremgangsmåte] ## Testet 4 ulike læringsplattformer (itslearning-canvas-moodle-schoology) ### Steg 1. Lage matrise over systemer med deres funksjoner og muligheter 2. Særskilt vurdering av itslearning basert på svar i spørreundersøkelse 3. Teste 4 læringsplattformer opp mot brukerbehov
.center[ ##
] --- class: inverse # .center[Fremgangsmåte] ## .center[Temaer lagt til etter test av læringsplattformer] ### 1. Støtte for håndholdte apparater * Miniundersøkelse * Testet de forskjellige LMS sin app ### 2. Gamification/Spillifisering * Studere teori om spillifisering * Testet de forskjellige LMS sin støtte for spillifisering --- class: inverse # .center[Resultater - Deltagelse] ## Spørreundersøkelse Lærere * 8 lærere fra AITeL svarte på undersøkelsen ## Spørreundersøkelse Studenter * 51 studenter fra AITeL svarte på undersøkelsen --- class: inverse # .center[Resultater Spørreundersøkelse Lærere] ## .center[Dette er de 3 viktigste resultatene fra undersøkelsen] ### Presentasjoner 100% Bruker det | 88% Ønsker å bruke det ### Flervalgstester 88% Bruker det | 75% Ønsker å bruke det ### Legge ut leksjoner 88% Bruker det | 88% Ønsker å bruke det --- class: inverse # .center[Resultater Spørreundersøkelse Studenter] ## .center[Dette er de 3 viktigste resultatene fra undersøkelsen] ### Indiviuelle øvingsoppgaver 80% har utbytte | 82% synes det er viktig ### Innlevering øvinger 70% har utbytte | 82% ønsker det ### Nettbaserte forelesninger Ikke mye brukt, men 67% av studentene ønsker det --- class: inverse # .center[Resultater] ## .center[Testing av 4 læringsplattformer]
De 4 læringsplattformene ble testet opp mot de behov som ble avdekket i spørreundersøkelsene Metoder som Forelesning med powerpoint, Problembasert læring IKT-støttede oppgaver som Flervalgstester, Legge ut leksjoner Ressurser som Rask oversikt over innleveringer. Tilbakemeldinger på skriftlige øvinger .center[ ##
] --- class: inverse # .center[Diskusjon] Test av de 4 læringsplattformer viser at det er veldig lite forskjeller på hva de støtter.
Den største forskjellen er mulighet for konferanse, utvikling av wikier og det grafiske brukergrensesnittet.
Det er forskjell på hva itslearning støtter og det brukerne kjenner til. Derfor kan man si at itslearning ikke brukes optimalt.
Man kan anta at kunnskapen om riktig bruk er viktigere enn hvilket LMS man velger.
.center[ ##
] --- class: inverse # .center[Diskusjon] ##Hypotese 1: Dagens læringsplattform (LMS) brukes ikke optimalt Det er forskjell på hva itslearning støtter og det brukerne kjenner til. Derfor kan man si at itslearning ikke brukes optimalt ##Hypotese 2: Læringsplattformer (LMS) brukes bare for studieadministrasjon Læringsplattformer brukes ikke bare for studieadministrasjon. Dagens læringsplattformer gir støtte for interaksjon mellom lærer og student, samt muligheter for samhandling studentene i mellom --- class: inverse # .center[Konklusjon] ##Problemstillingen: ###Hvordan understøtter læringsplattformer brukernes krav til undervisning? Læringsplattformene støtter de viktigste brukerkravene for moderne undervisning Bortsett fra på områdene wikier og grafisk brukergrensesnitt itslearning er den eneste plattformen som ikke har skikkelig støtte for nettbasert forelesning. --- class: inverse # .center[Forslag til videre arbeid] ##Heve kompetansen hos brukerne Kommentar: Undersøkelsen avdekker at det er forskjell på hva som finnes av muligheter i læringsplattformene og hva brukerne kjenner til --- class: inverse # .center[Takk for meg!]
.center[ ##
Takk for 3 flotte og veldig lærerike år ved AITeL! ]