Bacheloroppgave 2015/2016
Studium: IT-støttet bedriftsutvikling

 

Tittel - norsk: Markedskommunikasjon i sosiale medier – En generell innføring for Danske Bank
Tittel - engelsk: Marketing Communication in Social Media - A general introduction for Danske Bank

Oppgave nr.: 17E

Oppgavestiller:  Danske Bank

 

Kontaktperson: Geir Wist

 

Telefon: 917 47 408

E-postadresse:geir.wist@danskebank.no

 

Postadresse: Søndre Gate 13-15, 7466 Trondheim

Studenter: Fredrik Oterhals

Veileder ved IIE,NTNU: Thor Olsen

 

Sammendrag:  Bacheloroppgaven er skrevet for Danske Bank.  På grunn av endrede brukervaner når ikke tradisjonell markedsføring ut til like mange som tidligere. Sosiale medier tar over og der er maktbalansen en helt annen. Det må derfor anskaffes nye kunnskaper om hvordan en skal forholde seg til forbrukerne.

Bacheloroppgaven tar for seg flere sider av sosiale medier og knytter det blant annet til tilfredshet og markedskommunikasjon. Videre blir Danske Bank sin nåværende praksis på sosiale medier analysert og vurdert før en kommer med anbefalinger for videre bruk av sosiale medier.


Abstract in English:  The thesis is written for Danske Bank. Changes in the general population in their use of media have reduced the traditional marketing reach to customers. Social media are taking over, and the balance of power there is quite different. It must therefore be aquired new knowledge about how to deal with consumers.

 

The thesis examines several aspects of social media and connects it to satisfaction and marketing communications. Furthermore, Danske Bank's current practices on social media analyzed and evaluated before recommendations for further use of social media.

 

Når ikke annet er avtalt, eier studenter selv den IPR (immaterielle rettigheter) de skaper som en del av studier/studieopphold ved Institutt for informatikk og e-læring (IIE). Alle resultater er åpent tilgjengelig. Opphavsretten reguleres av Åndsverksloven. Avtaler som inngås mellom IIE og studenter skal som minimum sikre instituttet rett til å bruke generert IPR til utdannings- og forskningsformål. Instituttet skal også motta en vurderingskopi av resultatet av arbeidet som benyttes til vurdering. Marker med kryss det som gjelder denne oppgaven:

 

Normalsituasjonen: Studentene har selv alle rettigheter knyttet til resultatet fra bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet over.

X

Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren har rettighetene og kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Instituttet vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet, som beskrevet over.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet legges ut som OpenSource iht lisens

__________________________________ (Se http://creativecommons.no/lisenser).

 

Avvik fra normalsituasjonen: Programvare utviklet som del av bacheloroppgaven er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver/studenter.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Alle resultater fra arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver/studenter. (Vurder om det i stedet er tilstrekkelig å krysse av punktet over).