Bacheloroppgave 2016
Studium: Bachelor i informatikk med spesialisering i informasjonsbehandling

 

Tittel - norsk: Sosiale mediers rolle som verktøy i markedsføringsstrategi for små bedrifter - En casestudie av Spa Miami
Tittel - engelsk: What role social media plays as a marketing strategy tool in small businesses? - A case study of Spa Miami

Oppgave nr.: 55E

Oppgavestiller: Svend Andreas Horgen 

 

Kontaktperson:

 

Telefon:

E-postadresse: svend.a.horgen@ntnu.no

 

Postadresse:

Studenter: Sandra Carvalho Andreassen

Veileder ved IIE,NTNU: Svend Andreas Horgen

 

Sammendrag:  

Den siste utviklingen i web-teknologi, ovenfor en stadig økende mengde forbrukere, har endret markedsføringen og tradisjonell reklame blir nå erstattet av digitale teknologier, hvor sosiale medier har blitt et av de viktigste verktøyene for et selskaps markedsføringsstrategi. Det er imidlertid begrenset oppmerksomhet i den akademiske litteraturen om hvordan små bedrifter har utnyttet sosiale medier. Hensikten med denne studien er derfor å skissere hvordan små bedrifter kan bruke sosiale medier til å markedsføre seg selv, sine produkter, sine tjenester og deres merkevarer. For å underbygge denne studien er det gjennomført en casestudie av en liten bedrift, i vårt tilfelle et spa selskap, med et personlig intervju, gjennomgang av selskapets sosiale mediekanaler for å få verdifull innsikt fra en liten bedrifts perspektiv, som vil styrke punktene forklart av forfatteren i den teoretiske delen av oppgaven.


Abstract in English:

The rapidly increasing adoption of the Internet by consumers and the recent advances in web technologies have changed the nature of marketing. What we know as traditional advertising is now being replaced by digital technologies and media to manage different forms of online company presence. Social Media has become one of the most important tools of a company's marketing strategy. However, limited attention has been paid in the academic literature to how small businesses have harnessed social media. The purpose of this study is to outline how small companies could use social media to promote themselves, their products, their services and their brands. This research is supported by a case study of a Spa company, with a personal interview and through the company's social media channels, in order to get valuable insights from a small business owner perspective, which will strengthen the points explained by the author in the literature review.  

Når ikke annet er avtalt, eier studenter selv den IPR (immaterielle rettigheter) de skaper som en del av studier/studieopphold ved Institutt for informatikk og e-læring (IIE). Alle resultater er åpent tilgjengelig. Opphavsretten reguleres av Åndsverksloven. Avtaler som inngås mellom IIE og studenter skal som minimum sikre instituttet rett til å bruke generert IPR til utdannings- og forskningsformål. Instituttet skal også motta en vurderingskopi av resultatet av arbeidet som benyttes til vurdering. Marker med kryss det som gjelder denne oppgaven:

x

Normalsituasjonen: Studentene har selv alle rettigheter knyttet til resultatet fra bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet over.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren har rettighetene og kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Instituttet vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet, som beskrevet over.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet legges ut som OpenSource iht lisens

__________________________________ (Se http://creativecommons.no/lisenser).

 

Avvik fra normalsituasjonen: Programvare utviklet som del av bacheloroppgaven er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver/studenter.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Alle resultater fra arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver/studenter. (Vurder om det i stedet er tilstrekkelig å krysse av punktet over).