Bacheloroppgave 2015
Studium: IT-støttet bedriftsutvikling

 

Tittel - norsk:
Fremmer videregående skole digital likestilling og utvikling? - En kort studie i Trondheim
Tittel - engelsk:
Do Norwegian schools promote digital development and prevent digital divide – a short study in Trondheim

Oppgave nr.: 016E

Oppgavestiller: Bachelorgruppe 16E i samarbeid med HiST

 

 

Kontaktperson: Petter Evensen Bjørgmo

 

Telefon: 40073763

E-postadresse: pettereb@student.hist.no

 

Postadresse: 7042 Trondheim

Studenter: Petter Bjørgmo, Christian Gjærum, Fredrik Solem og Bård Bakken Tollefsen

Veileder ved HiST: Kirsti Berntsen

 

Sammendrag:
Målet med denne oppgaven er å undersøke om det finnes et digital skille blant elever ved videregående skoler i Trondheim. Oppgaven ser om dette har effekter på jobbmuligheter og senere datasikkerhet i norske virksomheter. Oppgaven fremmer til forebyggende tiltak. Primærdata er hentet fra intervjuer med videregående skoler og bemanningsbyråer i Trondheim.

 


Abstract in English: 

The aim of this thesis is to investigate if there is a digital divide within high schools in Trondheim and to see if this is related to job opportunities and information security within various industries. The thesis will make recommendations for governmental agencies and high schools considering preventive measures against negative effects. The primary data is retrieved from interviews with high schools and recruitment agencies in Trondheim.

Når ikke annet er avtalt, eier studenter selv den IPR (immaterielle rettigheter) de skaper som en del av studier/studieopphold ved HiST. Alle resultater er åpent tilgjengelig. Opphavsretten reguleres av Åndsverksloven. Avtaler som inngås mellom HiST og studenter skal som minimum sikre høgskolen rett til å bruke generert IPR til utdannings- og forskningsformål. Høgskolen skal også motta en vurderingskopi av resultatet av arbeidet som benyttes til vurdering. Marker med kryss det som gjelder denne oppgaven:

X

Normalsituasjonen: Studentene har selv alle rettigheter knyttet til resultatet fra bacheloroppgaven, med de unntak som er beskrevet over.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Oppdragsgiveren har rettighetene og kan utnytte produktet kommersielt og videreutvikle produktet/metoden. Høgskolen vil ikke utnytte produktet kommersielt, men vil kunne arbeide videre med den grunnlagskompetansen som er vunnet gjennom prosjektet, som beskrevet over.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Resultatene fra arbeidet legges ut som OpenSource iht lisens

__________________________________ (Se http://creativecommons.no/lisenser).

 

Avvik fra normalsituasjonen: Programvare utviklet som del av bacheloroppgaven er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver/studenter.

 

Avvik fra normalsituasjonen: Alle resultater fra arbeidet er sperret og kun tilgjengelig etter avtale med oppdragsgiver/studenter. (Vurder om det i stedet er tilstrekkelig å krysse av punktet over).